Pionierskie działanie Chorzowskiego Stowarzyszenia Pomocy SERCE na polu poradnictwa obywatelskiego
Chorzowskie Stowarzyszenie Pomocy SERCE istnieje w Chorzowie od grudnia 2002 roku. Zadania z zakresu pomocy społecznej realizuje od marca 2003. Pierwszymi realizowanymi przez nas zadaniami było prowadzenie Domów Dziennego Pobytu przy ul. 3 Maja i Wolności oraz świetlicy dzielnicowej Chatka przy ul, Ratuszowej. We wrześniu tego samego roku uruchomiono kolejną świetlicę przy ul. Głównej
w Maciejowicach.
Od stycznia 2004 roku uruchomiliśmy Punkt Porad Obywatelskich, który był jedną
z 25 placówek tego typu na terenie całego kraju, a zarazem pierwszą pionierską i do tej pory jedyną taką placówką na terenie Chorzowa. Przez prawie 8 lat Punkt Porad Obywatelskich realizował swoje cele poprzez świadczenie bezpłatnego doradztwa, poradnictwa obywatelskiego oraz informacji prawnej dla mieszkańców Chorzowa. Podstawową zasadą było nie wyręczanie osób w rozwiązywaniu problemów, ale wspólne znajdywanie dróg wyjścia z problemu i możliwości uzyskania wsparcia. Zgłaszający się beneficjenci mieli możliwość skorzystania z bezpłatnych usług informacyjno-doradczych oraz konsultacji ze specjalistami z zakresu uprawnień do świadczeń zasiłkowych, emerytalno-rentowych ZUS, opieki społecznej i rynku pracy.
Do głównych zadań Punktu Porad należało udzielanie porad i wyjaśnień odnośnie przysługujących obywatelom uprawnień, obowiązujących w prawie procedur, trybów odwoławczych bądź udzielanie informacji o placówkach kompetentnych do pomocy w konkretnych przypadkach życiowych.
Porady obejmowały takie kategorie jak:
-
sprawy mieszkaniowe w tym wychodzenie z zadłużenia czynszowego,
-
praca , bezrobocie,
-
pomoc społeczna – uprawnienia zasiłkowe,
-
problemy rodzinne – rozwody, separacje, przemoc w rodzinie, alimenty;
-
zdrowie – rehabilitacja poszpitalna,
-
ubezpieczenia – świadczenia ZUS, emerytalne, rentowe, wypadkowe;
-
niepełnosprawność – ulgi dla inwalidów,
-
ewidencja ludności – wnioskowanie o wymianę dokumentów;
-
wymiar sprawiedliwości – procedury apelacyjne i pozwy,
-
obywatel a urząd – odwołania od decyzji administracyjnych
-
i inne - sprawy majątkowe, konsumenckie, działalność gospodarcza.
Poradnictwo prowadzone było bezpłatnie, bezstronnie, otwarte dla wszystkich mieszkańców Chorzowa, niezależne i prowadzone rzetelnie. Oprócz poradnictwa beneficjentom był udostępniony sprzęt biurowy w tym: ksero, komputer i fax w celu skompletowania dokumentacji niezbędnej do prowadzenia zgłaszanych spraw.
Największa ilość osób zgłaszała się po poradę do prawników, którzy doradzali
w kwestiach cywilnych, administracyjnych, procesowych oraz pomagali w redagowaniu pism, wniosków, odwołań i zażaleń.
Wraz z rozwojem poradnictwa obywatelskiego i zapotrzebowaniem na profesjonalizacje działań informatyczni-doradczych, osoby bezpośrednio zaangażowane w realizacje zadania systematycznie wzbogacały wiedzę i umiejętności uczestnicząc w konferencjach, seminariach i warsztatach.
Działania Punktu Porad Obywatelskich były wspierane przez:
-
Urząd Miasta Chorzów poprzez dotację celowa na działanie placówki przy ul. Dworcowej 3/3
-
OPS – poprzez dyżury pracowników socjalnych i skierowania osób do czynności pomocniczych w ramach systemu prac społecznie – użytecznych
-
PUP w Chorzowie – dyżury pracowników pośrednictwa pracy
-
ZUS Chorzów – dyżury pracowników działu zasiłków i świadczeń
-
UŚ Wydział Prawa i Administracji – kierowanie i opieka merytoryczna nad praktykantami ostatniego roku studiów prawa
-
I wiele innych
Od IV kwartału 2007 do końca listopada 2008 roku poszerzono pole działania Punktu Porad poprzez utworzenie Sieci Poradnictwa Obywatelskiego LEX CIVIS. Dzięki temu utworzono placówki filialne w Bytomiu i Katowicach oraz w placówce wiodącej w Chorzowie. W ramach sieci udzielono w samym tylko w do celów skompletowania dokumentówtym kwartale 2007 r. 545 porad z tego dodatkowo w Chorzowie 287. Sieć poradnictwa LEX CIVIS była w całości finansowana przez Ministerstwo Pracy i Pomocy Społecznej w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Prowadzone były również filie poradnictwa w Siemianowicach, finansowane z budżetu tego miasta.
Od stycznia tego roku została uruchomiona filia Punktu Porad Obywatelskich w nowopowstałym Centrum Inicjatyw Społecznych. Dyżury pełni tam 2 razy w tygodniu prawnik w ramach dotacji przyznanej dla Punktu Porad. Filia ta umożliwia łatwiejszy dostęp do poradnictwa mieszkańcom Chorzowa II.
Punkt Porad Obywatelskich był otwarty na potrzeby mieszkańców codziennie (od poniedziałku do piątku) przez 4 godziny dziennie. Od 2009 roku zadanie było realizowane pod nazwą „Wspieranie rozwoju społeczności lokalnej – poradnictwo i pomoc mieszkańcom miasta w zakresie przysługujących im praw oraz udzielanie informacji o rynku pracy”. Było to podyktowane włączeniem do projektu Centrum Informacji o Rynku Pracy. Codziennie od godz. 9.00 do 17.00 udostępniane były multimedialne stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu oraz mini czytelnia prasy codziennej i czasopism lokalnych, regionalnych i ogólnokrajowych z ofertami pracy dla osób bezrobotnych. W Centrum prowadzony był także moduł szkoleniowy, który był realizowany w formie otwartego kursu komputerowego (2 razy w tygodniu) oraz spotkań grupowych m.in. prawne aspekty rynku pracy, warsztaty aktywizujące: kreowanie wizerunku na rynku pracy, konsultacje z doradcą zawodowym. W roku 2009 w CIRPie odnotowano 2498 wizyt, w roku 2010 - 1687 , zaś w I półroczu 2011prawie 400.
Z przeprowadzonych obserwacji oraz bezpośrednich rozmów z beneficjentami wynika, że trudności życiowe mieszkańców miasta to obecnie w coraz większym stopniu skomplikowane i zawiłe problemy natury osobistej i zawodowej. Jedna nierozwiązana komplikacja rodzi następne powikłania, silnie ze sobą powiązane. Zainteresowani poradą niejednokrotnie potrzebowali skorzystać z konsultacji z kilkoma specjalistami lub ponawiali wizytę u doradcy. Zaobserwowano również niską świadomość beneficjentów w zakresie przysługujących im praw wobec instytucji publicznych sektora administracji, wymiaru sprawiedliwości i gospodarki.
Chciałabym również przypomnieć, że za innowacyjność naszych działań na polu pomocy społecznej w tym funkcjonowania Punktu Porad Obywatelskich została doceniona w formie Listu Gratulacyjnego Ministra Pracy i Polityki Społecznej wręczonego uroczyście w listopadzie 2007 roku przedstawicielom naszego Stowarzyszenia w Belwederze.
Oto jak kształtowało się poradnictwo w ciągu tych 8 lat:
Rok |
Ilość porad |
2004 |
1528 |
2005 |
1648 |
2006 |
1980 |
2007 |
2039 |
2008 |
2053 |
2009 |
1970 |
2010 |
1570 |
I półrocze 2011 |
845 |
Łącznie |
13633 |
śr. 1825 porad na rok
Statystyka z podziałem na rodzaje porad:
Rodzaj porady |
Rok |
Ilość |
Razem za 8lat |
% do ogółem |
mieszkaniowe |
2004 |
179 |
|
11,7 |
|
2005 |
190 |
|
11,5 |
|
2006 |
303 |
|
15,3 |
|
2007 |
393 |
|
19,3 |
|
2008 |
389 |
|
19,0 |
|
2009 |
309 |
|
15,7 |
|
2010 |
243 |
|
15,5 |
|
2011 |
95 |
2101 |
11,2/15,4 |
Praca i bezrobocie |
2004 |
497 |
|
32,6 |
|
2005 |
521 |
|
31,6 |
|
2006 |
365 |
|
18,4 |
|
2007 |
220 |
|
10,8 |
|
2008 |
248 |
|
12,1 |
|
2009 |
335 |
|
17,0 |
|
2010 |
167 |
|
10,6 |
|
2011 |
260 |
2513 |
30,8/18,4 |
Pomoc społeczna |
2004 |
15 |
|
1,0 |
|
2005 |
18 |
|
1,1 |
|
2006 |
30 |
|
1,5 |
|
2007 |
25 |
|
1,2 |
|
2008 |
24 |
|
1,2 |
|
2009 |
15 |
|
0,8 |
|
2010 |
17 |
|
1,1 |
|
2011 |
10 |
154 |
1,2/1,1 |
Sprawy rodziny |
2004 |
312 |
|
20,4 |
|
2005 |
324 |
|
19,7 |
|
2006 |
464 |
|
23,4 |
|
2007 |
520 |
|
25,5 |
|
2008 |
401 |
|
19,5 |
|
2009 |
421 |
|
21,4 |
|
2010 |
360 |
|
22,9 |
|
2011 |
162 |
2964 |
19,2/21,8 |
zdrowie |
2004 |
5 |
|
0,3 |
|
2005 |
13 |
|
0,8 |
|
2006 |
42 |
|
2,1 |
|
2007 |
62 |
|
3,0 |
|
2008 |
43 |
|
2,1 |
|
2009 |
27 |
|
1,4 |
|
2010 |
25 |
|
1,6 |
|
2011 |
11 |
228 |
1,3/1,7 |
niepełnosprawność |
2004 |
5 |
|
0,3 |
|
2005 |
13 |
|
0,8 |
|
2006 |
16 |
|
0,8 |
|
2007 |
5 |
|
0,2 |
|
2008 |
7 |
|
0,3 |
|
2009 |
15 |
|
0,8 |
|
2010 |
15 |
|
1,0 |
|
2011 |
6 |
82 |
0,7/0,6 |
Ubezpieczenia społeczne |
2004 |
119 |
|
7,8 |
|
2005 |
130 |
|
7,9 |
|
2006 |
160 |
|
8,1 |
|
2007 |
161 |
|
7,9 |
|
2008 |
227 |
|
11,1 |
|
2009 |
150 |
|
7,6 |
|
2010 |
122 |
|
7,8 |
|
2011 |
65 |
1134 |
7,7/8,3 |
Sprawy majątkowe |
2004 |
184 |
|
12,1 |
|
2005 |
195 |
|
11,8 |
|
2006 |
274 |
|
13,8 |
|
2007 |
399 |
|
19,6 |
|
2008 |
511 |
|
24,9 |
|
2009 |
446 |
|
22,6 |
|
2010 |
476 |
|
30,3 |
|
2011 |
99 |
2584 |
11,7/19,0 |
Wymiar sprawiedliwości |
2004 |
98 |
|
6,4 |
|
2005 |
110 |
|
6,7 |
|
2006 |
156 |
|
7,9 |
|
2007 |
102 |
|
5,0 |
|
2008 |
84 |
|
4,1 |
|
2009 |
69 |
|
3,5 |
|
2010 |
64 |
|
4,1 |
|
2011 |
55 |
738 |
6,5/5,4 |
Obywatel a urząd |
2004 |
5 |
|
0,3 |
|
2005 |
14 |
|
0,8 |
|
2006 |
63 |
|
3,2 |
|
2007 |
85 |
|
4,2 |
|
2008 |
28 |
|
1,4 |
|
2009 |
19 |
|
0,9 |
|
2010 |
15 |
|
0,9 |
|
2011 |
21 |
250 |
2,5/1,8 |
inne |
2004 |
109 |
|
7,1 |
|
2005 |
120 |
|
7,3 |
|
2006 |
107 |
|
5,5 |
|
2007 |
67 |
|
3,3 |
|
2008 |
91 |
|
4,3 |
|
2009 |
164 |
|
8,3 |
|
2010 |
66 |
|
4,2 |
|
2011 |
61 |
885 |
7,2/6,5 |
Razem |
2004 |
1528 |
|
11,2 |
|
2005 |
1648 |
|
12,1 |
|
2006 |
1980 |
|
14,5 |
|
2007 |
2039 |
|
15,0 |
|
2008 |
2053 |
|
15,1 |
|
2009 |
1970 |
|
14,4 |
|
2010 |
1570 |
|
11,5 |
|
2011 |
845 |
13633 |
6,2/100 |
Moi drodzy, to tylko liczby, które w jakiś sposób przedstawiają to, co udało nam się zrobić dla ludzi potrzebujących pomocy. Zwykłe liczby, które można mnożyć, dzielić – po prostu liczyć. Każda z tych liczb to matka, która dzięki fachowej pomocy naszych prawników poradziła sobie z zawiłymi przepisami dotyczącymi swoich dzieci. To ojciec, który sam nie potrafiłby rozwiązać swoich spraw mieszkaniowych. To oszukana, która mogła poznać procedury niezbędne do uzyskania odszkodowania. Za każdą z tych cyfr stoi człowiek. Cieszymy się, że my - nie będący liczbami sprawiliśmy, że można było na nas liczyć. Ponieważ dla nas nikt nie jest zerem.
Punkt Porad to jak już wspominałam na początku jedno z wielu realizowanych przez nas zadań, aż trudno jest to sobie wyobrazić, że 30 czerwca br ta tak łatwo dostępna dla mieszkańców placówka ze względu na jej usytuowanie w samym centrum miasta, przystosowana do przyjmowania osób niepełnosprawnych zaprzestanie swojej działalności. No cóż tak jak w piosence , cos się kończy, coś się zaczyna. Chciałabym z tego miejsca bardzo serdecznie podziękować tym, którzy na co dzień wczuwali się w problemy mieszkańców i najlepiej jak potrafili służyli im pomocą. Dziękuję prawnikom, doradcom z dziedziny ubezpieczeń społecznych, pomocy socjalnej, pośrednictwa pracy , w szczególny sposób dziękuję tym, którzy byli z nami wspierali nas i nieśli pomoc od samego początku działania naszej placówki; a byli to pp. Feliks Biskup, Krzysztof Sopel i Piotr Kozak. Dziękuję Dyrektorom placówek, które na co dzień z nami współpracowały; Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy, Pani Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej, Pani Dyrektor Chorzowskiego Oddziału ZUS oraz Urzędowi Miasta Chorzów za finansowe wspieranie tego zadania.
Podziel się artykułem
musisz zalogować się, aby dodać komentarz... → Zaloguj się | Rejestracja